فوم ورقه ای متریال مناسب برای ساختمان ها

 

فوم ورقه ای یکی از معدود متریال ساختمانی است که در سال های اخیر مورد استقبال پیمانکاران ساختمان قرار گرفته است. در حالی که شهرنشینی به سرعت در حال رشد می باشد، پروژه های ساخت و ساز و ایجاد مناطق مسکونی به شدت موجب شده است بازار خرید و فروش فوم ورقه ای، فروش ورق یونولیت و نظایر این ها افزایش پیدا کند. از طرف دیگر، اهمیت فروش فوم ورقه ای و تامین انواع ورق یونولیت با توجه به کمبود منابع انرژی و نیاز به معرفی متریال که موجب صرفه‌جویی در انرژی گردد پر رنگ تر می باشد.

 طراحی ساختمان های مسکونی و سایر ساختمان ها با کاربری تجاری و صنعتی به گونه ای که از انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرده، هزینه های ساختمان را کاهش دهد و آلایندگی برای محیط زیست در بر نداشته باشد، در اولویت پروژه های مهندسی قرار دارد. در این میان استفاده از فوم ورقه ای و ورق یونولیت یک امر اجتناب ناپذیر است.

 برای دستیابی به اهدافی که در قسمت فوق، ذکر شدند، تمرکز بر طراحی و ارائه موادی که به همراه مصالح ساختمانی سنتی نظیر بتن و سیمان، فولاد و تیرآهن در ساختمان به کار می روند، یک ضرورت محسوب می‌شود. متریالی که در این حوزه مورد نیاز می باشند باید از نظر برخی خواص مکانیکی و فیزیکی نظیر هدایت حرارتی، کاهش مصرف انرژی، دوام و طول عمر، عایق صدا، مقاومت در برابر زمین لرزه، استحکام و غیره، بهینه سازی شده باشند. ورق های پلی استایرن از گرانول های کوچک پلی استایرن مخلوط با پنتان تهیه شده اند و بهترین گزینه برای این اهداف می باشند.

 اهمیت فوم ورقه ای در ساختمان ها

 الزام اجرای پروژه های ساختمانی با تکنیک های مدرن و به روز، ضرورت ارائه سیستم های صرفه جویی کننده در مصرف انرژی در داخل ساختمان را توصیف می کند. فوم ورقه ای برای عایق سازی ساختمان ها در قسمت دیوارها استفاده می شود. این متریال موجب کاهش انرژی در گرم کردن خانه، تهویه ساختمان و خنک سازی فضا می شود. ورود به بحث سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های گرمایشی و سرمایشی و همچنین عایق سازی ساختمان، یک فرآیند بسیار پیچیده و زمان بر است. استفاده از متریال عایق سازی نظیر فوم ورقه ای برای اولین بار در سال ۱۸۳۹ توسط فردی به نام ادوارد سیمون معرفی شد.

در روشی که ادوارد سیمون برای تولید فوم ورقه ای معرفی کرد، واحدهای استایرن از طریق فرایند پلیمریزاسیون به ورقه پلی استایرن منبسط شده یا همان فوم ورقه ای تبدیل شدند. مهمترین مزیتی که انواع ورق های یونولیت داشتند، عدم وجود هالوژن ها در ترکیب ساختاری پلی استایرن بود؛ چرا که آنها به عنوان آلاینده های محیط زیست و تخریب کننده لایه اوزون محسوب می شوند. برای تولید ورق های یونولیتی از هیچ ماده آلاینده زیست محیطی استفاده نمی شود. از طرف دیگر، فروش فوم ورقه ای موجب کاهش تلفات گرما حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد می شود. تمام این عوامل موجب شده است از ورق های یونولیتی به عنوان بهترین گزینه های عایق سازی در پروژه های ساختمانی استفاده شود.

 فوم ورقه ای چه مزیت هایی دارد؟

فوم ورقه ای یا ورقه یونولیت پلی استایرن منبسط شده در ابعاد و ضخامت های مختلف در بازار موجود است. این ورقه های فومی، وزن سبکی دارند و بنابراین به عنوان اولین مزیت فوم ورق های می ‌توان به قیمت کم و وزن سبک آن اشاره کرد. از طرفی دیگر در پروژه های ساخت و ساز که به تعداد زیادی از این ورقه ها نیاز می باشد، اجرای عایق سازی مقرون به صرفه خواهد بود؛ چرا که هزینه اجرا در پایان پروژه، بسیار کمتر از سایر مواد عایق کننده محاسبه می شود.

یکی دیگر از مزایای خرید فوم ورقه ای برای ساختمان ها این است که این فوم ها بار اندکی به ساختمان وارد می‌کنند. اگر قرار باشد از فوم ورقه ای برای عایق سازی ساختمان استفاده شود، ممکن است یک بار اضافی بر نمای ساختمان تحمیل شود. یونولیت ها بسیار سبک هستند و در طولانی مدت هیچ بار اضافی را بر مصالح ساختمانی تحمیل نمی کند. به همین دلیل به عنوان مواد ارزان قیمت در کنار سایر مصالح ساختمانی به کار می روند.

استفاده از فوم ورقه ای برای تقویت بلوک های بتنی و تیرآهن ها توصیه می شود. این مواد، عایق حرارت و صدا هستند، بنابراین داخل ساختمان را خنک نگه می دارند. در فصل‌های سرد سال نیز از هدر رفتن حرارت داخل ساختمان جلوگیری می کنند. به عبارت ساده تر، ورقه های یونولیت حد فاصل میان محیط بیرون و داخل ساختمان محسوب می شوند. به همین دلیل است که دعا می کنیم مصرف انرژی با نصب ورق های یونولیت به حداقل می‌رسد.

فروش فوم ورقه ای

فوم ورقه ای در ضخامت های مختلف از ۲ تا ۴ سانتی متر بسته به بافت آن، دانه درشت یا دانه ریز در بازار موجود هستند. بسته به اینکه عایق سازی ساختمان از چه نمایی باشد ( منظور از بلوک های بتنی یا آجری می باشد)، از یکی از ضخامت های متداول از فوم ورقه ای استفاده می شود. لازم به ذکر است که این مواد در برابر نفوذ رطوبت نیز مقاوم هستند و از طرفی از حمله موریانه ها و جوندگان موذی در امان می باشند.

 

کاربرد یونولیتمتفرقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *