برخی از خواص فیزیکی و مکانیکی در یونولیت ورقی

با توجه به اینکه یونولیت ورقی یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی برای عایق سازی شناخته می شود، بررسی خواص فیزیکی و مکانیکی یونولیت ها به طوری که استفاده از آنها در طولانی مدت را تضمین کند، یک ضرورت است. اگرچه در مراجع استاندارد و منابع مختلف در طراحی و تولید یونولیت ورقی در کارخانه، کدهای مخصوص برای کنترل کیفیت خواص فیزیکی و مکانیکی وجود دارد، اما در این قسمت قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی سه خاصیت فیزیکی یونولیت ورقه ای شامل عایق حرارتی، چگالی و تنش فشاری بپردازیم.

 هر کدام از این سه پارامتر با توجه به فرمول های محاسباتی و رسم نمودارها در کارخانه های تولیدی و آزمایشگاه های تحقیقاتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. چنانچه یونولیت ورقی از نظر اعداد و ارقام در محدوده استاندارد قرار داشته باشد، می‌توان گفت مرغوبترین محصولات در این بازه به شمار می روند.

خلاصه ای از خواص فیزیکی یونولیت ورقی

ضریب هدایت حرارتی یکی از مهمترین پارامترهای مهم برای انتخاب عایق حرارتی مناسب، قابل نصب در ساختمان ها می باشد. بر همین این اساس، یونولیت ورقی یک عایق برای این منظور معرفی شده است. سایر عوامل تاثیرگذار در انتخاب یونولیت ورقه ای شامل مقاومت یونولیت ها در برابر نفوذ آب، ضریب جذب آب و استحکام مکانیکی در برابر شرایط مختلف می باشد. تمام کارخانه های تولید یونولیت ورقی، مجهز به آزمایشگاه های پیشرفته برای تعیین خواص فیزیکی و مکانیکی ها هستند اما بسیاری از آزمایش ها از نظر زمانی به فرصت بیشتری نیاز دارند و برخی دیگر از آزمون ها با دستگاه های پیشرفته‌تری انجام می گیرند. در این میان، آزمون چگالی یونولیت ورقی به سادگی قابل اجرا است.

 محققانی که در زمینه خواص فیزیکی یونولیت ورقی فعالیت می کنند با استفاده از فرمول ها و محاسبات می توانند ارتباطی میان ضریب هدایت حرارتی و چگالی و تنش فشاری یونولیت ورقه ای پیدا کنند.

 یکی دیگر از عوامل فیزیکی در یونولیت ورقی، تنش فشاری است. تنش فشاری به طور موثر با چگالی یونولیت ها ارتباط دارند. میزان فشردگی گرانول های پلی استایرن منبسط شده برای تهیه یونولیت ورقی در ابعاد مختلف، اطلاعات و نمودارهای متفاوتی را ارائه می دهد.

مواد اولیه یونولیت ورقی

 یونولیت ورقی مانند سایر بلوک های یونولیتی از پلی استایرن منبسط شده تهیه می‌شود. گرانول های پلی استایرن دارای قابلیت انبساط و فشردگی هستند. این مواد در داخل قالب ها فشرده می شوند و یک ساختار سلولی منبسط شده که درصد اعظم آن از هوا اشغال شده است را تشکیل می دهند. یونولیت ورقی به تخته های پلی استایرن منبسط شده گفته می‌شود که  تحت فرآیند قالب گیری به طور پیوسته به شکل فوم پلی استایرن با سطح مقطع و شکل ظاهری مستطیلی در آمده است.

 ضخامت یونولیت ورقی در مقایسه با بلوک های یونولیتی بسیار کوچکتر می باشد. یونولیت ورقه ای در این حالت به دو نوع دسته اصلی پلی استایرن منبسط شده حاوی مواد کند سوز کننده و پلی استایرن ورقه ای حاوی ذرات گرافیت برای بهبود خواص حرارتی دسته بندی می شود.

کاربرد یونولیت ورقی

یونولیت ورقی، ورقه یونولیتی و یا در اصطلاح، فوم پلی استایرن منبسط شده ورقه ای، یکی از عایق های متداول می باشد که به صورت تخته هایی در اندازه ها و ضخامت های مختلف برای عایق کاری حرارتی دیوارهای جانبی، بام و کف طبقات مختلف در ساختمان به کار می رود.

مهمترین مزایای استفاده از یونولیت ورقی قیمت ورق یونولیت در حد قابل قبول و مناسب، در دسترس بودن مواد، استحکام و پایدار بودن، مقاومت در برابر نفوذ بخار آب و خواص حرارتی مناسب می باشد.  با توجه به چگالی بسیار کم یونولیت ورقه ای در مقایسه با مواد مشابه، مقاومت فشاری این مواد بسیار بیشتر است.

طبق رابطه ای که در آزمایش های مختلف برای ارتباط چگالی و مقاومت فشاری یونولیت ورقی بیان شده است، نتایج به این صورت گزارش شده اند: “مقاومت یونولیت ورقی ساخته شده از پلی استایرن منبسط شده، تحت فشار و مقاومت در برابر تغییر شکل، با افزایش چگالی ورق ها، افزایش پیدا می کند.”

خواص مکانیکی یونولیت ورقی تا حد زیادی به چگالی آن بستگی دارد. در راستای افزایش چگالی یونولیت ها، خصوصیات مقاومتی آن نیز افزایش پیدا می کند؛ در حالی که  این عوامل و ویژگی ها متغیرهایی هستند که به فاکتورهایی نظیر نوع مواد اولیه، هندسه قطعات قالب گیری شده و شرایط فرایندی تولید و غیره بستگی دارند؛ همین عوامل در قیمت ورق یونولیت تأثیرگذار خواهد بود.

 ویژگی های عایق حرارتی یونولیت ورقی

 مهمترین ویژگی عایق های حرارتی یونولیت ورقی، ضریب هدایت حرارتی آنها است. این عدد به اختلاف دما بین سطوح، چگالی، رطوبت ماده و غیره بستگی دارد. هرچه دما افزایش پیدا کند، ضریب هدایت حرارتی یونولیت ها نیز افزایش می یابد. این رابطه در مورد چگالی و دمای محیط نیز به همین ترتیب است.

 روش های مختلفی که برای کنترل کیفیت سه پارامتر تنش فشاری و عایق حرارتی یونولیت ورقی انجام می گیرد، اعلام می‌کنند که با بررسی یک فاکتور می توان سایر عوامل را نیز به صورت آزمون های غیر مستقیم و ایجاد یک همبستگی مورد ارزیابی قرار داد. برای این کار توجه به نمونه برداری، رسم نمودارها و استفاده از معادلات لازم و ضروری است.

کاربرد یونولیتمتفرقه

پروژهحرکتمستقیمنکاتنکته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *